De volgende chapter speelt zich af op Phi Phi island, het eiland dat dagelijks om en bij de 1000 bezoekers trekt na het maken van de film The Beach. Ook hier vind je weer de typische aziaat die 100 selfies neemt met de meest nutteloze achtergronden, in plaats van de prachtige natuur te vereeuwigen op foto.
Na een eerste slapeloze nacht op het partystrand van het eiland zijn we iets verder getrokken naar een rustige bungalow op een heuveltje. Phi Phi zou Phi Phi niet zijn zonder de vele toeristische attracties en nachtleven.
Indien minder trek in feesten was er ook de optie elke avond een film te zien in een rooftopbar in het dorp. Toeval of niet, de avond dat wij besloten dit te doen speelde ze "The Beach".  Na het bestellen van enkele koude pilsjes waren wa klaar om de film nog eens te zien. De setup van de bar was schitterend, een drietal grote doeken aangevuld met flatscreens. kortom iedereen had een perfecte plaats voor tv. Na het zien van deze paradijselijke film, in een even paradijselijke bar waren we geinspireerd om zelf ook naar het gelijknamige strand te trekken.
Natuurlijk, als je het massatoerisme volgt en simpelweg op de speedboot richting Maya bay springt is er niet veel spannends aan. Daarom hebben wij het roer letterlijk in eigen handen genomen, een kayak gehuurd en beginnen peddelen.
Eerste stop: monkeybeach. Wie denkt dat apen schattige beestjes zijn, think again, deze venijnige mensachtigen zijn niet alleen rotverwend door de vele toeristen die continu eten gooien maar ze zijn ook nog eens agressief! ze deinzen niet terug van een kayak maar springen er gewoon op om na het fruit ook wat mensenvlees te degusteren. De aap kwam dit keer niet uit de mouw, van de rots.
Wanneer dit gebeurd heb je 2 opties: 1: uit de kayak springen en wegzwemmen a la Marijke of optie 2: de peddel nemen en in de aanval gaan (Koen). Na enkele keer porren, sprong de aap gelukkig terug op de rotsen.
na monkeybeach was het tijd om de armspieren eens te testen en richting maya bay te roeien. Grote golven, speedboten en verbaasde toeristen... je komt ze allemaal tegen onderweg. Na ongeveer 1,5 uur peddelen zagen we alle grote boten liggen, we wisten dus dat maya bay niet ver meer was. Na het varen rondom het laatste rotsmassief kwamen we binnen in de baai. Je merkt al snel een 50 tal speedboten met de daarbijhorende passagiers.
De baai zelf is echt even iddilysch al de film laat uitschijnen. De ideale plek om even uit te rusten dus. Na ongeveer een uur rusten, foto's pakken (uiteraard ook selfies), en het bewonderen van de plek besloten we dezelfde route terug te nemen richting ons verblijf. De terugweg was aanzienlijk vermoeidender dan de heenweg. Maar na weer anderhalf uur kayakken waren we terug in de baai van Koh PhiPhi Don. Trots en voldaan, trakteerden we ons s'avonds op een diner iets boven het gebruikelijke budget.

Na 5 dagen Phi Phi heb je het hier als backpacker wel gezien, den boot op en varen maar ...