Om de beroemde tocht door Laos te doen heb je vooral veel tijd nodig. De algemeen gekende Thaitime gaat gewoon mee de grens over richting Laos. Ook om naar Laos te gaan moesten we de Thai-Lao grens oversteken met de hiervoor ingelegde bus. Voor een appel en een ei worden hier duizenden toeristen overgesjast naar het volgende land op de backpackersroute door Azië. Om het nog wat spannend te maken heeft de Lao gemeenschap beslist om in hun land rechts te rijden terwijl de rest van Azië zweert bij het linker rijvak. Het land inrijden is hier altijd wel spannend maar wij hebben het gelukkig gehaald zonder kleerscheuren.

Eens over de grens is het iedereen voor zich en staan de tuktuk chauffeurs al op een rijtje om de toeristen hartelijk te verwelkomen met hun dure toeristenprijzen. Om toch een goeie prijs te krijgen hebben we onze tuktuk gedeeld met een ander koppel, Mark en Amaris. Al snel bleek dat zij ook de 2 daagse boottrip op de Mekong gingen doen en na het gezellige tuktuk ritje zijn we samen vertrokken richting Mekong

Het eerste wat we in laos hebben gedaan was iets waar we veel over gehoord hadden, met name de franse baguette testen. Na 5 maand rijst en noodles in landen zonder brood was dit meer dan welgekomen. Laos is duidelijk een culinair land wat betreft brood en banket. Maar nog meer gekend is het laobier, verkozen tot het beste bier van Azië. En terecht, goeie pils voor een supergoedkope prijs. Een groot flesje (660ml) betaal je slecht 1 €, of 10.000 KIP (laomoneybusiness).

Verder valt het ook snel op dat de bevolkingsdichtheid in laos veel minder is dan Thailand. Onaangeraakte natuur doorheen de hele boottocht met af een toe een olifant op de oevers. Onze eerste stop was in Luang Prabang, dat toevallig of niet volgepropt zat met chinezen of Koreanen of andere Aziaten, het was namelijk net chinees nieuwjaar. Met als gevolg dat elk hotel, hostel of guesthouse propvol zat. Gelukkig vonden we na 4 u zoeken toch overnachting.
Hier wouden graag zo snel mogelijk weg aangezien de prijzen vraag en aanbodsgewijs de lucht ingegaan waren. Toch konden we 1 uitstapje niet laten liggen, Luang Prabang heeft een van de mooiste watervallen van heel Azië. Op foto te mooi om waar te zijn, maar na het zien met onze eigen ogen lijken de foto's toch niet bewerkt, een echt plaatje jongeh!

De volgende stand op de enige route door Laos was vang vieng, om hier te geraken moet je eerst 7 a 8 uur door prachtig berglandschap, het deed een beetje denken aan Zwitserland in de zomer. Vang vieng is niet anders, het is gelegen in een vallei omgeven door vulkanisch uit de grond geschoten rotsen. De baguettes zijn hier beter en nog goedkopen, het bier echter nog even goed en even goedkoop. Voor ons tijd om enkele dagen te chillen. Tuben, grotten bezoeken, idyllische zwemspots,biertje drinken, etc. Voor ons zeker een topper in Azië. We zijn hier dan ook vijf dagen gebleven om dan in een rit door te gaan richting Bangkok. Uiteraard vergezeld van een bezoekje aan de Thaise grens.

Tijd om naar de ozzies (Sydney) te vliegen voor een 3 maand durende campervan trip.

Tot bij de kangoeroes en de koala's !