NeXt up,

Chillie Chili,

Na onze roadtrip door nieuw zeeland tijd voor verandering, Zuid-Amerika ontdekken. Na onze 12 uur durende vlucht met Qantas, voor ons persoonlijk de sympathiekste vliegmaatschappij die we hebben ervaren stonden we op Chileense bodem. Tijd voor terug realtime backpacking, want na ongeveer een kleine vijf maanden te reizen als een prinses met eigen auto,hing de rugzak terug waar hij hoorde, op de rug. Onze campervans werden omgeruild voor lokaal transport. Deze laatste bracht ons naar onze eerste Chileense bestemming, ValParaiso! Een stad aan de Chileense kust waar je kan ontsnappen aan de drukte van Santiago.

Hier hadden we via couchsurfing afgesproken met twee studenten dewelke ons zouden hosten op hun “Kot”, geen betere manier om het lokale leven te ontdekken. Terwijl Isaac (host) ons mee nam naar de lokale bars om naar jawel, de rode duivels te kijken, leerde we de plaatselijke alcoholische specialiteiten kennen. En bij deze leerden wij hun de betere Belgische bieren kennen. Een specialiteit in Chili is de terramotta, of vrij vertaald aardbeving. Een fruitig drankje met Pisco sour, andere procentuele dranken afgewerkt met ananas sorbet on top.

De aardbeving zelf vond echter pas ettelijke uren later plaats, alsof je voor het eerst de kater van je leven hebt. Met voorsprong de dag dat we ons het slechtste voelden op een heel jaar tijd.

Gelukkig hebben we meer gezien dan enkel de binnenkant van de bar of van de WC, en dobberden we nog wat rond in de havenstad tussen spaans getinte gebouwen en kleurrijke huizen. Om dan onze trip te vervolgen naar de hoofdstad, Santiago De Chile. Voor mij persoonlijk (Koen) toch een betoverende stad aangezien ze omring wordt door het Andes gebergte met besneeuwde bergtoppen t.e.m. 6 Km hoogte.

In Santiago verbleven we bij twee Aussie expats, gelukkig zat de Australische taal nog vers in het hoofd. Uiteraard moest er een dag naar de bergen gegaan worden voor poeder te zoeken in het Andes gebergte. En hoewel het al een dikke maand geen verse sneeuw meer had gezien was de kwaliteit van de sneeuw echt nog top.

Een ander merkwaardig fenomeen was de overwinning van Chili in de Copa America. De hele stad stond op zijn kop, alles kleurde wit-blauw-rood en iedereen snelde als losgeslagen wild naar de Plaza Italia om te vieren.

En hoewel Chili maar een korte tussenstop was, was het er toch 1 vol, de 1 al beter als de andere, hoogtepunten. Na deze acht daagse tijd om door te vliegen richting een land waar we toch al even naar uitkeken, PERU !